Chiro Coloma opent nieuwe Chirolokalen

Op zondag 22 oktober 2023 opent Chiro Coloma haar nieuwe Chirolokalen achter de Sint-Jozef Colomakerk in de wijk Tervuursesteenweg. Die lokalen werden gebouwd door de leerlingen van TSM naar het ontwerp van architect én oud-Chirolid Marc De Prins. De jeugdbeweging kon ook rekenen op extra steun van de stad Mechelen: ze kregen een subsidie van 35.500 euro voor enkele klimaatvriendelijke investeringen.

In september 2020 startten de leerlingen van de afdeling Bouw van de Technische Scholen Mechelen (TSM) aan de bouw van enkele nieuwe lokalen voor Chiro Coloma. Twee keer per week deden de vijfde- en zesdejaars zo onmisbare praktijkervaring op. Een dikke drie jaar later zijn de lokalen klaar en kunnen ze door de Chiro in gebruik genomen worden.

Klimaatvriendelijk

De nieuwbouw telt in totaal vier lokalen die aanpasbaar zijn via verschuifbare wanden. Het gebouw is voorzien van een fossielvrij verwarmingssysteem met zonnepanelen en een warmtepomp. Chiro Coloma liet ook isolatie, ventilatie en hoogrendementsbeglazing plaatsen. Voor haar klimaatvriendelijke investeringen kon de jeugdbeweging rekenen op extra steun van de stad Mechelen. Twee jaar geleden won Chiro Coloma namelijk de subsidiewedstrijd Paraat voor het Klimaat en kreeg 35.500 euro toegekend van de stad.

Groot openingsfeest

Op zondag 22 oktober organiseert Chiro Coloma een groot openingsfeest van 14 tot 17u om de nieuwe lokalen in te huldigen. Iedereen die wil, kan komen kijken naar de nieuwe Chirolokalen onder het genot van een hapje en een drankje. Voor kinderen is er allerlei animatie voorzien.

Chiro Coloma is een populaire Mechelse jeugdbeweging in de wijk Tervuursesteenweg. De jeugdbeweging telt intussen 140 leden uit Mechelen en Hofstade. Het Chiroterrein ligt achter de kerk van Sint-Jozef Coloma aan de Tervuursesteenweg 18B. Voor extra speelruimte kan de jeugdbeweging al jaren rekenen op de Vrije Basisschool Sint-Jozef Coloma, waar ze gebruik mogen maken van een grote grasweide, twee speelplaatsen en een overdekte speelruimte.

www.chirocoloma.be