Vormsel

Vormsel St.-Jozef Coloma vanaf 2024-2025

Het vormsel is een scharniermoment tussen de kindertijd en groei naar volwassenheid.
Het is ook en vooral een stap in geloofsgroei.

In onze parochie kan je vanaf het werkjaar 2024-2025 voor het vormsel kiezen op 12 jaar (zesde leerjaar).

Ben jij geïnteresseerd om samen met leeftijdsgenoten meer te vernemen over de verhalen van Jezus? Dan nodigen we jou graag uit om je vormsel te vieren in de geloofsgemeenschap van Sint-Jozef Coloma. De vormselviering vindt in 2025 plaats op 11/05.

En hoe gaat de voorbereiding op het vormsel er nu CONCREET aan toe?

Onze vormselbegeleiders Liesbeth en Werner stellen een jaarprogramma op rond een aantrekkelijk jaarthema. In een 8-tal bijeenkomsten maken zij samen met de jongeren een boeiende reis door het evangelie met veel verhalen en muziek over geloof en vertrouwen. In deze bijeenkomsten wordt gewerkt met diverse werkvormen, want jongeren van 12 twee uur stilletjes op een stoel laten zitten, dat zou pas een zware opdracht zijn!

Geloven is ook doen, daarom vragen we de jongeren tijdens één van de bijeenkomsten ook de handen uit de mouwen te steken voor een concreet engagement (te kiezen uit een aanbod).

Het moment van samenkomen zal meestal op zondagvoormiddag zijn. We sluiten daarna aan bij de zondagsviering in de parochie om 11 uur, waarop we ook de ouders van harte verwelkomen.

Voor de ouders

Op het programma staan ook twee avonden met de ouders, één keer in het begin van het werkjaar en één keer op het einde want betrokkenheid van ouders is een belangrijke steun voor de jongeren.
Ook tussendoor waarderen we enorm de inbreng van de ouders, bijvoorbeeld met een getuigenis, een tekst, een lied, een spel,…

De viering

De viering van het vormsel gaat in onze parochie door op zondag 11 mei 2025 om 11u. In onze geloofsgemeenschap kiezen we ervoor om dit niet in een aparte viering te doen maar in een zondagsviering, omdat ook de betrokkenheid van onze ganse gemeenschap belangrijk is. De jongeren zelf hebben een ruime inbreng in deze viering zodat het écht hun viering is!

Nog vragen?

Wij beantwoorden ze graag: stuur ons een berichtje op
vormsel@parochie-coloma.be

Inschrijven?