Het Doopsel

We willen onze kinderen graag alles geven wat hen gelukkig maakt, alles wat goed is.

Ook onze overtuiging dat we van deze wereld een betere plek kunnen maken als we proberen te leven zoals Jezus het ons voordeed.

Oorspronkelijk lieten volwassenen zich dopen: ze lieten zich onderdompelen in de waarden en woorden van Jezus. Het was een duidelijke keuze: ik wil proberen te leven zoals hij, ik wil deel uitmaken van de geloofsgemeenschap.

Vandaag worden vooral kleine kindjes gedoopt.

Dat is een keuze van de ouders, net zoals ze er voor kozen een kindje te krijgen, net zoals ze er voor kiezen er goed voor te zorgen. Niet omdat ze zijn of haar vrijheid niet respecteren, wel om het kind te helpen groeien en groot worden. Later kan het kind die keuze zelf bevestigen.

Bij het doopsel worden de kinderen opgenomen in de geloofsgemeenschap: in een kring van vertrouwde mensen, familieleden, medegelovigen. Daarom is het altijd fijn als een kindje tijdens een gewone zondagsviering wordt gedoopt. Dit kan in de kerk van St.-Jozef Coloma om 11 uur.

Om het doopsel goed te kunnen voorbereiden, is het belangrijk om 2 maanden op voorhand contact op te nemen. Dit doe je via het Pastoraal Contact. Vul het digitaal aanvraagformulier op www.kerknet.be in. Daar vind je onderaan bij ‘Ik wil … mijn kindje laten dopen’ het digitaal aanvraagformulier voor het doopsel. Je krijgt hiervan een bevestiging via mail of telefonisch.

Nadat je de bevestiging van je aanvraag kreeg, zal een onthaler van onze gemeenschap je contacteren om een afspraak te maken voor een verkennend gesprek.
Tijdens dat gesprek krijg je meer uitleg over het doopsel en onze gemeenschap. Je wordt uitgenodigd om aan een viering deel te nemen.
Samen met een liturgisch groepje kan je de doopselviering mee voorbereiden zodat je er je eigen accenten kan in leggen.

Is er nog iets niet duidelijk over de procedure, kan je altijd met vragen terecht op: doopsel@parochie-coloma.be