Welkom aan het Vredeslicht

Op zaterdag 16 december kwam het Vredeslicht opnieuw naar Mechelen. Voor het licht in Mechelen aankwam, had het er al een hele tocht op zitten. Vanuit de geboortegrot in Bethlehem werd het in een lantaarn veilig tot in Jordanië gebracht. Daarna vertrok het uiteindelijk met het vliegtuig naar Europa, waar het sinds 17 november verder verspreid wordt.  Dankzij het engagement van vele anderen kon het voor onze gemeenschap worden opgehaald in de kapel van Onze-Lieve-Vrouw van Sterreborne in Butsel.

Het motto van de campagne van dit jaar ‘Op zoek naar vrede’ was al vastgelegd vóór het losbarsten van al het geweld in Israël en Gaza. Door het aanhoudende geweld, in Israël en elders op de wereld, is het dit jaar nog belangrijker om het signaal van vrede te geven en het licht van de vrede te verspreiden.

In het teken van verbondenheid werd het licht in Mechelen eerst binnengebracht in de stad en in Woonzorghuis Milsenhof. Daar stond een hele groep mensen en jongeren het licht enthousiast te verwelkomen. De kracht van het kleine vlammetje is hartverwarmend, vooral in de verbondenheid met mensen die zelf bewust een oorlog hebben meegemaakt.
Via onze Vredeswandeling brachten we het licht naar de Coloma-kerk, waar het verder verspreid werd tijdens het warm samenzijn. De aanwezige vormelingen, EC-kinderen en Jippers die, samen met hun ouders, in groot aantal aanwezig waren, zongen uit volle borst mee op een selectie van vredesliederen en dachten enthousiast na over de letters in het woord “VREDESWENS”.

Het warm samenzijn werd afgesloten met een gezellige receptie en de hoop dat het Vredeslicht vanuit ons warm samenzijn zijn weg verder kan vervolgen om vele mensen te verbinden.

Ook de zondagsviering van 17 december stond nog in het teken van het Vredeslicht.

Zowel op zaterdag als op zondag werden “vredeslichtjes” verkocht. De netto-opbrengst hiervan gaat samen met de giften van de receptie en de omhaling van de zondagsviering integraal naar het Koraalhuis.

Het Koraalhuis is een initiatief van alle Mechelse parochies dat een warm welkom biedt aan iedereen die het nodig heeft. Alle bescheiden mensen, zonder onderscheid. (meer info op https://www.kerknet.be/kerk-mechelen/artikel/koraalhuis)